Stichting Borderline
Algemeen: 030 276 70 71
Lotgenoten: 030 276 70 72

Stichting Borderline

Stichting Borderline is dé stichting voor mensen met Borderline kenmerken die streeft naar positieverbetering van mensen met Borderline en hun omstanders in Nederland.

Publieksdag Borderline 2014

Op zaterdag 13 december 2014 organiseert Stichting Borderline wederom een jaarlijkse landelijke publieksdag bij Meeting Plaza in Utrecht (Hoog Catherijne). Deze dag is bedoeld voor mensen met borderlineproblematiek of zij die zich hierin herkennen, familie en naastbetrokkenen van mensen met borderline, hulp- en dienstverleners, schooldecanen en alle andere geïnteresseerden

Voor meer informatie klik hier

OVER DE GRENS, EEN CABARETVOORSTELLING OVER BORDERLINE

Na een succesvolle tour door Nederland in 2011 en 2012 hernemen theatermakers Arno Setz en Ferry Asselbergs vanaf december 2014 hun cabaretvoorstelling Over de Grens. De makers hebben zich voor deze voorstelling ingeleefd in de wereld van mensen die kampen met een Borderline Persoonlijkheidsstoornis. In Over de Grens onderzoeken zij wat Borderline is, of zij het zelf hebben en wat Borderline kan betekenen voor ouders, partners en hulpverleners.  Absurde scènes, ontroerende liedjes en aangrijpende monologen voeren het publiek mee in de wereld van mensen met Borderline en hun naastbetrokkenen.

In Nederland zijn ongeveer 250 duizend mensen gediagnosticeerd met Borderline, een persoonlijkheidsstoornis die zich kenmerkt door sterke stemmingswisselingen en heftige emotionele en impulsieve reacties.

Cabaret over een dergelijk onderwerp is geen alledaagse combinatie. “Dat is nou juist waarom wij daar wél voor hebben gekozen” zo stelt Ferry Asselbergs. “ Het algemene beeld dat heerst over Borderline patiënten is dat het enge mensen zijn waar je maar beter uit de buurt kunt blijven. “
“Een gebroken been is makkelijker uit te leggen dan het hebben van Borderline” vult Arno aan. “Veel mensen met Borderline durven niet naar buiten te brengen dat ze het hebben. Ook familieleden stuiten vaak op onbegrip in hun omgeving.”

Door middel van cabaret spelen de theatermakers met de vooroordelen en misverstanden rondom Borderline. Dat doen ze niet zomaar uit de losse pols. Ze hebben 3 maanden intensief research gedaan. “De conclusie is dat iedereen met Borderline verschillend is en dat elk mens trekken van Borderline heeft” zegt Ferry. “Alleen de knop die de emotie regelt is niet zo ernstig beschadigd als bij mensen met Borderline.”

Arno, die eerder stukken maakte over onder andere autisme en reuma vind theater een fantastisch medium om aan stigma’s te knagen. “Als we meer begrijpen van de ander vervallen we niet zo snel in makkelijke oordelen. Theater kan bruggen slaan.”

Over de Grens werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met onder andere Stichting Borderline Nederland.  De kritieken zijn ronduit lovend. “Deze theatervoorstelling was een sublieme weergave van wat Borderline in feite is, zo vertelde een ervaringsdeskundige ons na afloop. Een mooier compliment kun je niet krijgen” aldus Ferry.

Op de landelijke publieksdag van Stichting Borderline Nederland op 13 december aanstaande gaat de voorstelling opnieuw in première, hierna is de voorstelling te boeken via Kracht van Beleving www.krachtvanbeleving.nl

De voorstelling is interessant voor volwassenen en jongeren (vanaf +/- 15 jaar) die zelf Borderline hebben en zij die zich herkennen in de problematiek, maar zeker ook voor mensen voor wie het allemaal nieuw en onbekend is.

Meer informatie over de voorstelling is te vinden op  www.seckunstwerkplaats.nl

Vacatures
Wij zijn op zoek naar een nieuw bestuurslid.
Wil je meer weten over werken bij Stichting Borderline?
Klik dan hier voor meer informatie.

De stichting stelt zich ten doel:
• De beeldvorming van mensen met Borderline te verbeteren
• De onderlinge steun in het zogenaamde lotgenotencontact
   vorm te geven en uit te breiden
• De zelfredzaamheid van mensen met Borderline te bevorderen
• De kwaliteit van de hulpverlening bij Borderline te verbeteren
• Het delen van ervaringskennis over Borderline Persoonlijkheidstoornissen (BPS) met lotgenoten, omstanders, en betrokkenen
• Het bieden van een platform voor erkenning, herkenning, en ontmoeting

Op deze website vind je allerlei informatie over Borderline. Zo kun je donateur worden, lid worden van het forum, informatie aanvragen, maar ook even rondkijken als je wat meer informatie wilt over Borderline. Vergeet de nieuwsberichten niet, aan de rechterkant van de pagina. Interessante nieuwtjes over Borderline of aanverwante zaken. Als je wilt weten waar je hulp kunt vinden, welke GGz instellingen jou kunnen helpen of als je een andere vraag hebt over borderline kun je een e-mail sturen naar stichting@stichtingborderline.nl.